Tuesday, February 27, 2007

اللون الاحمر

اللون الاحمر يعبر لدى الكثير من البشر عن الحب والتفاؤل لدرجة ان الناس بيقدموا لبعضهم كدليل على الحب صحيح ممكن يكون الون الاحمر لون الحب(وعشان كدة الدنيا كانت حمرة فى عيد الحب)، انا بيقى بشوف اللون الاحمر من ناحية تانية صحيح ممكن ناس كتير متوافنيش فى نظريتى (بس خدونى على اد دماغى)المهم انا شايفة يعبر عن الدم والقتل الذى اصبح سمة العصر اللى اتعودنا عليها كل يوم لما تفتح التلفزيون وعلشان تشوف اية اللى بيحصل فى الدنيا تلاقى اول حاجة بيقولها المذيع لقد قتل حوالى خمسين او يعنى ستين واحدعلى الماشى اما المصابين فلا حصر لهموطبعا بعد ماتسمع دا لازم تفقل التلفزيون وياعينى لو فكرت تمسك الجرنال برضوا هتلاقى اخبار كلها باللون الاحمر وكأن المجتمع كلة بيقى احمر(طبعا مش من الحب )وادينا كل شوية نسمع عن واحد قتل اخوة وابوة وامة كمان وشوية نسمع ان السيد التوربينى اللى قتل ثلاثين طفل بس وبعديها سفاح كرموز عفوا قصدى المعادى اصلى من كتر السفاحين بيقيت اتلغبط وهو كمان شغال قتل (عفوا هو بيضرب ويجرى بس) المهم ان الواحد بعد كدة هيبطل يمسك جرنال او يفتح التلفزيون ،الادهى من كدة ان الجرائدلاقيت الناس مش شبعانة من الجرايم قاموا عملوا جرايد متخصصة فى الحوادث وبس لشان يعرفوا الناس اد اية احنا جرايمنا قليلة خالص .
اخر حاجة انا عايزة اقولها ان انا بيقيت بجد حاسة انى عايشة فى غابة كل الناس اللى فيها (صحيح مش كلهم بس شوية كتير) بيموتوا بعض وانا مش عارفة بجد الانسان الطيب من القاتل ياريت حد يقولى انا صح ولا لا

No comments: